Rezerwuj online

Aktualności

Poznaj szczegóły
Zdjęcie w tle
28 wrz 2016

Dynia, królowa jesieni

Sezon na jesiennie owoce i warzywa rozkręca się z każdym upływającym dniem września. W sklepach i na okolicznych straganach pojawiają się cieszące oko pomarańczowe dynie, które są świetnym urozmaiceniem sezonowej diety. Nie tylko ze względu na swój smak, ale też przez bogate właściwości odżywcze.

Przede wszystkim dynia to bardzo zasobne źródło B-karotenu: 100g zawiera dzienną normę witaminy A dla dzieci i połowę zapotrzebowania dla osób dorosłych. Jest też bogata w potas, wapń, fosfor i witaminy z grupy B (szczególnie witaminy B2). W dodatku nie znajdziemy w niej sodu, którego nadmiar może prowadzić do nadciśnienia. Najlepiej spożywać dynię dojrzałą- im bardziej miąższ będzie pomarańczowy, tym więcej będzie w nim witaminy B1, PP oraz karotenu.

Zawarte w tym warzywie substancje balastowe przeciwdziałają zaparciom, a sok z dyni działa moczopędnie i często stosuje się go przy schorzeniach nerek. Witaminy C i E, cynk oraz selen wzmacniają układ immunologiczny. Natomiast wysoki poziom potasu reguluje gospodarkę wodną organizmu i wspomaga działanie nerek.

Co więcej, dynia jest niezwykle niskokaloryczna. 100g to zaledwie 28 kalorii! Właśnie dlatego jest ona niezwykle pomocna w odchudzaniu oraz leczeniu nadciśnienia. Dodatkowo zawarty w niej błonnik wspomaga trawienie. Dynia działa także odkwaszająco na organizm i wzmacnia nasz układ odpornościowy. Jej plusem jest to, że nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości odżywczych, dlatego też świetnie nadaje się na rozmaite przetwory. Jednakże nie zaleca się jej diabetykom, gdyż posiada wysoki indeks glikemiczny (IG=75).

Również pestki dyni mają mnóstwo właściwości zdrowotnych. Pomagają na przykład pozbyć się z organizmu pasożytów: owsików, tasiemca czy glisty ludzkiej i lambii. Wszystko to za sprawą substancji znajdującej się w błonce otaczającej nasiona- kukurbitacyny, która zabezpiecza je przed drobnoustrojami. Najwięcej kukurbitacyny zawierają świeże i miękkie pestki, dlatego też walkę z pasożytami najlepiej przeprowadzać jesienią, kiedy dynie są najświeższe. Nasiona te są także stosowane w leczeniu stanów zapalnych błony śluzowej i skóry. Niestety w porównaniu z miąższem, pestki dyni mają znacznie więcej kalorii- 100g to aż 600 kalorii.

Tłoczony z pestek dyni olej stanowi doskonałe rozwiązanie dla osób, które mają problemy z cholesterolem. Pomaga go obniżyć i jednocześnie zapobiega odkładaniu się złogów cholesterolowych oraz zwalcza wolne rodniki.

Atutem dyni jest też to, że w przeciwieństwie do np. marchwi nie kumuluje ona szkodliwych pozostałości sztucznych nawozów czy metali ciężkich (np. ołowiu). Dzięki temu bez wahania możemy wykorzystywać ją do posiłków dla małych dzieci. Dodatkowo niezwykle rzadko uczula, więc nie musimy obawiać się ewentualnych reakcji alergicznych naszych pociech.

Dynia jest niezwykle popularnym warzywem w okresie jesiennym, dlatego możemy jej skosztować gdziekolwiek jesteśmy: czy to na wyjeździe służbowym, w domu czy też spędzając weekend nad morzem. Dodanie dyni do naszej diety będzie wspaniałym źródłem wielu witamin oraz minerałów, o czym warto pamiętać.

Pozdrawiamy, Załoga Kormoran Wellness Medical SPA

newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

OK, zamknij